Vill du ranka högt i sökmotorerna är det bra att veta att Google, världens mest använda sökmotor, nu rullar ut sin senaste, större uppdatering, The January 2020 Core Update. Det kan till viss del påverka hur du ska jobba med sökmotoroptimering och sökmotorvänlig webbtext framöver.
Vad är January 2020 Core Update?
January 2020 Core Update är en större uppdatering av Googles algoritmer. Uppdateringar sker dagligen, men några gånger per år görs mer omfattande förändringar. Allt för att som Google själva säger ”… ensure that overall, we’re delivering on our mission to present relevant and authoritative content to searchers”.
Google gör liknelsen med en topplista över årets bästa filmer. När nästa års lista publiceras kommer några filmer att ha fått lämna plats till förmån för nya, fantastiska filmupplevelser. Andra kommer att finnas kvar, men röra sig upp eller ner på topplistan. Detta sker helt naturligt, och det är samma sak med rankingen i Googles sökresultat. Efter en uppdatering som January 2020 Core Update kan vissa webbplatser sjunka i ranking, medan andra rankar bättre.
Behöver jag göra något efter uppdateringen?
När en uppdatering av den här storleken rullas ut tar det upp till ett par veckor innan förändringarna har slagit igenom fullt ut. Vilka effekterna blir på sikt återstår alltså att se. Vissa uppdateringar fokuserar på ett särskilt område, som Speed Update i juli 2018, andra är mer allmänna, som January 2020 Core Update.
Google själva avråder från att jaga ranking och rekommenderar oss att konsekvent fortsätta att bygga tydliga, användarvänliga webbplatser med välskrivet och unikt innehåll. Inga konkreta tips där alltså, men om du märker att din webbplats tappat i ranking vill du så klart göra den bättre.
På Googles centrala webbmaster-blogg hittar du råd som hjälper dig att fylla din webbplats med bra, sökmotorvänlig webbtext. Det handlar till exempel om kvaliteten på språket i webbtexten (stavning, grammatik med mera) men också om kvaliteten på själva innehållet. I nästa stycke ser du några exempel på hur du själv kan kvalitetssäkra din webbsidas text. (Du kan också behöva göra tekniska förbättringar av din webbplats, eller kanske se över din länkstrategi. Här fokuserar jag dock på sidans innehåll.)
Googles egna kontrollfrågor för sökmotorvänlig webbtext
Här ser du exempel på Googles kontrollfrågor, som är framtagna för att hjälpa dig att skapa så bra, användarvänliga och sökmotorvänliga webbtexter som möjligt:
Kan du förstå vad sidan handlar om bara genom att läsa rubriken?
Ger webbtexten en fullständig förklaring av ämnet?
Skulle du själv kunna tänka dig att bokmärka, dela eller rekommendera sidan?
Skulle sidan lika gärna kunna användas i en vanlig tidning eller uppslagsbok?
Är webbtexten skriven av en expert eller entusiast som kan ämnet bra?
Håller webbtextens faktainnehåll hög kvalitet, så att den klarar en övergripande faktagranskning?
Är webbtexten välskriven rent språkligt, det vill säga utan felstavningar och grammatiska fel?
Är sidan fri från distraherande annonser?
Är sidan och webbtexten mobilanpassad?
Om du jämför denna webbtext med andra sidor i sökresultatet, håller din text då tillräckligt hög kvalitet?
Verkar webbtexten vara skriven med läsarens bästa för ögonen, eller verkar den mest syfta till att ranka högt i sökmotorerna?
Dessa och övriga frågor i Googles webbmaster-blogg hjälper dig att säkerställa att webbtexten är relevant och välskriven, och därmed också sökmotorvänlig. Om du kan bocka av merparten av frågorna (och webbsidan håller tillräckligt god kvalitet rent tekniskt) bör din webbtext hamna högt upp i sökresultaten, oavsett January 2020 Core Update eller andra uppdateringar Google gör framöver.
Annat som påverkar textens synlighet i sökmotorerna
Utöver den tekniska plattformen, länkstrukturen och textkvaliteten finns det flera andra detaljer som gör att din webbtext rankar mer eller mindre högt. När du skapar webbtext och annat innehåll bör du till exempel vara noggrann med textens struktur (huvudrubrik, underrubrik etc), hur du använder bilder och/eller filmklipp samt vilka metadata (title och description) du anger för sökmotorerna. Allt detta taggas på specifika sätt i det publiceringsverktyg du använder för att hantera din webbplats.
Vill du ha hjälp med att skriva om innehållet på din webbplats eller ta fram ny, sökmotorvänlig webbtext? Jag har lång erfarenhet av att skriva sökmotoroptimerad text. Kontakta mig gärna!