Vad är ett rimligt copywriter-pris? Och vad ingår? Här kan du läsa om vad som påverkar copywriterns prislapp. Längre ner hittar du också olika prismodeller, samt fem tips på vad du själv kan göra som kund för att få ner kostnaden.
Vad kostar en copywriter?
Här vill du så klart ha en siffra, och det kan jag inte ge. Prislappen varierar med uppdraget. Däremot kan jag ge mig på en förklaring och några kvalificerade gissningar.
Copywriterns pris går att jämföra med andra tjänster, till exempel en frisör. Du KAN klippa dig för 150:-, men då misstänker jag att frisören saknar utbildning, använder en maskin och inte redovisar allt som ska redovisas... Du kan också klippa dig för 2000:-. Den frisören kanske också saknar utbildning, vad vet jag. Men hon eller han har arbetat upp ett gott rykte och är förmodligen väldigt duktig på vad hen gör. Jag gissar också att 2000-kronorsfrisören har en fräsch salong centralt i en lite större stad, vad tror du?
Priset för en copywriter varierar på samma sätt. Du kan hitta billiga copywriters som tar betalt i öre/ord och du kan hitta dyra copywriters som jobbar enligt Linda Evangelistas princip ”Vi kliver inte ur sängen för mindre än tio tusen dollar om dagen”. Och som vanligt får du oftast vad du betalar för.
Vad påverkar copywriterns prislapp?
Utöver generella principer som till exempel utbud och efterfrågan finns det flera specifika parametrar som påverkar copywriterns pris. Här är åtta sådana.
Kreativ höjd
Det är skillnad på jobb och jobb. Att löpande band-producera hundra Adwords-annonser eller produkttexter kan gå både lättare och snabbare än att skapa ett enda strategiskt koncept. Du betalar inte bara för text, utan också för den kreativa processen.
Underlag
Vilket underlag finns, och av vilken kvalitet är det? Ett välskrivet och lättläst underlag (brief) som täcker det mesta copywritern behöver veta innebär en lägre kostnad för dig som kund.
Research
Om underlaget behöver kompletteras med ytterligare information kan copywritern göra den research som krävs, till exempel läsa in sig ytterligare på ett ämne eller göra intervjuer. Ju mindre research som krävs, desto lägre pris. Ibland är det dock bättre att låta copywritern själv avgöra vilket underlag han eller hon behöver. Det kan vara mer tidseffektivt (och prisvärt) än att du själv lägger mycket tid på att sätta ihop ett underlag.
Sökordsanalys
Behöver du SEO-anpassad text som rankar högt i sökmotorerna ska copywritern skriva utifrån specifika sökord eller sökfraser. Om du redan vet vilka sökord som bör prioriteras ska det ingå i underlaget. Behöver du hjälp med att göra sökordsanalys och ta fram relevanta sökord blir det ett tillägg i offerten. Detsamma gäller självklart annan, specifik research.
Omfattning
Copywriterns pris påverkas självklart av hur stort uppdraget är, men som jag skrev förut kan ett kortare format, till exempel ett reklamkoncept med tillhörande tagline, ta minst lika lång tid att ta fram som en längre artikel. Med rätt underlag kan copywritern hjälpa dig att göra en bedömning av omfattningen och därmed prislappen.
Korrektur
När du beställer en text ingår möjligheten för dig som kund att läsa, tycka till och få vissa ändringar gjorda , det kallas korrektur. Ett eller ett par vändor för korrektur brukar ingå, men är det mycket som behöver skrivas om kan prislappen dra iväg. En väl genomarbetad brief brukar minska behovet av korrektur. Kontinuerliga avstämningar under arbetets gång är ett annat sätt att hålla kostnaden för korrektur nere.
Tidspress
Behöver du din text nu (som i går)? Många frilans-copywriters kan hjälpa till med kort varsel men tidspressen kan påverka arvodet. Obekväm arbetstid (läs: skriva hela natten) eller det faktum att andra planerade jobb får maka på sig kan göra att copywriterns pris blir högre vid en tight deadline.
Mängdrabatt
Beställer du mycket text eller återkommer ofta över tid brukar du kunna få ett rabatterat pris.
5 sätt att få ett bra copywriter-pris
Fråga copywritern vilket underlag han eller hon behöver, så att du kan se till att det finns en komplett brief. Ordning och reda på underlaget gör att copywritern slipper lägga tid på att leta information.
Om mycket nytt underlag behöver tas fram, fundera på om copywritern kan göra det snabbare än du, och om det i slutändan blir mer prisvärt (din tid kostar ju också pengar).
Stäm av löpande under arbetets gång. Då minskar risken för dubbelarbete och omfattande korrektur i slutet av processen.
Var ute i god tid. Kort varsel och tight deadline gör att du kan behöva betala mer så försök att ha lång framförhållning.
Återkom. Håll dig till en och samma copywriter och fråga om du kan få rabatt grundat på att du är en återkommande kund som ofta köper text.
Känner du dig vilsen kring vilket pris som är rimligt, ta in flera olika offerter. Då kan du jämföra alternativen och skapa dig en egen uppfattning.
Copywriterns prismodell
När du ber copywritern om en offert är det också bra att ha koll på vilka prismodeller som är vanliga, och vilka för- respektive nackdelar de har.
Fast pris
Är du helt klar över uppgiftens omfattning och tidplan kan det vara bra att be om ett fast pris redan från start. Tänk på att du behöver lämna ett bra underlag för att copywritern ska kunna lämna en rättvisande offert.
Prisintervall
Ibland är det svårt att sätta en fast prislapp på förhand. Kanske kan ni ändå bedöma att det tar mellan x och y timmar, och att kostnaden därmed kommer att landa på mellan x och y kronor? Copywritern kan ta betalt per timme så länge han eller hon håller sig inom överenskommet intervall.
Fritt löpande timdebitering
Att betala frilans-copywritern per timme är flexibelt och rättvisande, du betalar bara precis för den tid uppdraget tar att leverera. Prislappen kan dock bli svår att förutse. Väljer ni denna samarbetsform, var noga med att planera in regelbundna avstämningar så att kostnaderna inte rusar i väg utom din kontroll.
Fast pris + löpande
En bra kompromiss kan vara att ni bestämmer en fast prislapp för de delar som är lätta att bedöma på förhand och sedan löpande timkostnad för övrigt.
Abonnemang
Har du ett varaktigt eller återkommande behov av en copywriter, men inte tillräckligt för att anställa någon? Då kan du anlita en frilans-copywriter i abonnemangsform. Bestäm till exempel en fast månadskostnad och kom överens om ramarna för vad och hur mycket du får beställa för den pengen. Förutsägbart och tryggt för er båda.
Pris per tecken eller per ord
En frilansande copywriter tar sällan betalt per tecken eller per ord (det är däremot vanligt vid till exempel översättning och ren textredigering). Anledningen är att det kan ta minst lika lång tid att skapa ett kort men slagkraftigt koncept som att skriva en längre text. Du betalar för hela den kreativa processen, inte bara för slutresultatet.
Faktura i förskott, under tiden eller efteråt?
Mindre jobb faktureras i normala fall i efterskott. Större jobb och leveranser kan delas upp i flera delbetalningar längs projektets gång. Förskottsfakturering är mer ovanligt, och kräver god dialog och ett tryggt avtal.
Så vad har vi lärt oss?
Jo, att copywriterns pris beror på en mängd olika parametrar, varav du faktiskt kan påverka flera själv för att få ett lägre pris. Hitta en erfaren frisör, förlåt copywriter, med gott anseende och fina arbetsprover och ta diskussionen därifrån. Och kom ihåg att det som verkar billigt kanske inte nödvändigtvis är prisvärt.
Vill du ha hjälp, eller en offert? Jag har lång erfarenhet av att frilansa som copywriter. Kontakta mig gärna!