Med long tail SEO sökmotoroptimerar du webbplatsen utifrån fler sökord och sökfraser, och ökar därmed din synlighet på nätet. Missar du ”svansen” missar du också garanterat mycket trafik till din webbplats! Med rätt SEO-texter skrivna utifrån en smart long tail-strategi når du en större och mer relevant publik.
Vill du veta mer, fortsätt läsa. :) Vill du ha hjälp? Ring mig på 0703-515154!
Webbplatsens head…
Det kanske mest uppenbara sättet att sökmotoroptimera text på en webbplats på är att optimera startsidan och närmast underliggande sidor på de mest relevanta sökorden och -fraserna. (Detta kallas head, men begreppet används inte så ofta.) Gott så, det är ett viktigt första steg.
… och tail
Webbplatsens tail är däremot alla de sökfraser som kan kopplas till dina primära sökord. En long tail-sökfras innehåller ett av dina primära sökord i kombination med andra ord, som gör frasen mer specifik.
Bokaffären online vill till exempel att besökarna ska kunna hitta inte bara ”böcker” utan också var och en av de hundratusentals produkterna. Därför optimerar de förmodligen inte bara huvudsidorna, utan också undersidor som passar specifika sökningar som ”boktips för semestern” eller ”pysselbok barn”.
De anpassar helt enkelt webbplatsens innehåll och sin sökmotoroptimering efter sina målgruppers sökbeteende.
3 fördelar med long tail SEO
Kan du utöver webbplatsens huvudsidor också driva trafik till ett stort antal undersidor, alla optimerade på specifika produkter eller sökfraser, syns du självklart mycket bättre på nätet. SEO-texter och annat innehåll optimerat utifrån din långa svans kan ge dig både betydligt fler besökare och högre konvertering.
Konkurrensen: huvudsökorden är ofta utsatta för mycket större konkurrens. På längre, mer specifika sökfraser har du större chans att knipa de bästa platserna i sökmotorernas resultat.
Volymen: den sammanlagda trafiken till din webbplats blir mycket större, även om varje long tail-sida inte drar så mycket trafik i sig.
Konverteringsgraden: long tail-sökfraser har generellt sett bättre konverteringsgrad och click through rate (ctr). Det beror på att de grundar sig i tydligare sökbehov. Till exempel att din potentiella kund vill veta mer om dina produkter inför ett köp!
SEO-text anpassad efter long tail — exempel
I mitt exempel nedan ser du en SEO-text jag har skrivit. Webbplatsens huvudsökord var ”markis” och en specifik long tail-fras jag hittade i sökordsanalysen var ”tvätta markis”. Landningssidan ”Tvätta din markis - så här gör du” är alltså skapad utifrån kundernas beteende och SEO-texten är skriven utifrån en för målgruppen vanlig sökning.
I en välgjord sökordsanalys ingår den här typen av närliggande, utökade ordkombinationer och sökningar. Inte särskilt svårt (när man vet hur man gör), men long tail SEO kan ta lite tid. Det handlar om att bygga upp många undersidor av hög kvalitet!
Vill du ha hjälp med webbtexter för long tail SEO?
>> Jag kan göra sökords- och sökbeteendeanalys och utifrån det hjälpa dig att skriva de SEO-texter du behöver.
>> Har du redan en bra sökordsanalys som innefattar long tail SEO kan jag hjälpa dig att skapa content och webbtexter utifrån din befintliga strategi. Hör av dig!